Dags att verifiera användaren på sociala medier på riktigt

I min mening har sociala medier med åren blivit ett större och större problem för användaren.
Spamkonton, troll och hatiska kommentarer förstör i hög grad upplevelsen för oss som vill använda plattformar som något informativt, inspirerande eller hålla kontakt med vänner. Det är inte superkul att varesig besöka Instagram, Facebook eller Twitter när det finns så många på plattformen som använder den till allt annat än vad den är gjord för.
Att dessa stora bolag inte gör tillräckligt för att skydda oss användare från denna typ av konton är tydligt. För dem verkar det vara viktigare att folk använder plattformen, än att de får en bra upplevelse när de är på den.

För min del hade jag gärna sett att alla sociala nätverk använde sig av tillexempel Bank ID för att kunna logga in. Lite för att bekräfta att du är du, och allt du gör är kopplat till dig. Om du nu skickar ut 100.000 spam-inlägg eller om du skriver hatiska inlägg om meningsmotståndare kan plattformen lätt se vem som gjort det och göra de åtgärder som är lämpliga. Sköter man sig inte spärras man och du kan aldrig skapa ett nytt konto igen, för ditt personnummer är det som spärrats och just personnumret behöver du för att kunna logga in. -Nej, det är ingen mänsklig rättighet att sprida hat, attackera folk eller störa människor med spam etc. Då får man vända sig till en annan platform.

Tyvärr finns ju inte Bank ID över hela världen, så just den lösningen är inte möjlig.
Men det finns faktiskt en lösning som hade gjort de olika sociala plattformarna lite bättre. Tinder använder redan idag lösningen och den är väldigt effektiv.

Att koppla en mailadress till ett konto är sjukt lätt. Spärras den så kopplar man på en ny och fortsätter sprida spam och hat. Det är ju också mailadressen som används för att bekräfta din ”identitet”.
Om man då även lägger till ens mobilnumret till kontot som ett måste att verifiera och med det kopplat till personen, så har man helt plötsligt två saker som kan spärras.
Mailen kan man som sagt skaffa ett nytt om man vill in i leken igen. Men mobilnummer har man oftast bara ett. Spärras ens konto på grund av att man skickar spam eller bara sprider hat, så är det både just den mailen och mobilnumret som aldrig mer går att använda för att logga in igen.
Visst, personen kanske har en företagsmobil och kan köra med det numret tillsammans med en annan mail tills personen i fråga än en gång blir spärrad på grund av dum-i-huvudet, men tillslut är det nog inte så värt att fortsätta.
Är det en trollfabrik får de köpa en jävla massa kontantkort för att kunna bedriva verksamheten efter ett tag. Det kanske är värt det, jag vet inte. Men i min värld hade det varit väldigt mycket merjobb. Ny mail och nytt mobilnummer efter varje dag.

Ett system med krav på att verifiera ens mail OCH ett mobilnummer när man skapar ett konto hade varit ett litet steg i att göra internet säkrare och tryggare. Det kommer garanterat inte lösa alla spam-konton där ute. Men det skulle faktiskt hjälpa en hel del mot konton som bara sprider hat och disinformation. Efter tillräckligt många anmälningar som går att styrka med länk till just det hatiska innehåll som kontot skrivit måste plattformen agera mot kontot och spärra det. Då försvinner direkt möjligheterna att kunna logga in igen.

Självklart måste de olika plattformarna skapa en överklagningsdistans för detta, så att inte en grupp individer går ut för att spärra folk igenom att anmäla hej vilt. Men om man som sagt kan påpeka upprepade gånger av kränkningar från samma konto så ska det inte vara svårt att spärra kontot och med det låsa ut både kontots mail och mobilnummer från plattformarna.
Det hade i mitt tycke i alla fall varit ett litet och enkelt steg mot ett tryggare sociala nätverk.