Varför Västtrafiks Flexbiljett är det dummaste de kommit på

I Västra Götaland finns ett företag som heter Västtrafik AB. Det är det företag som under regionen har ansvar för kollektivtrafiken. Kanske ett av de mer utskällda företag vi har i regionen för att vara ärlig. Men det är inte jättekonstigt kanske. Västtrafik är mästare på att inte lyssna på sina kunder. Eller kanske mer, de tror att du lyssnar men fattar uppenbarligen inte vad folk säger. Något annat sätt att se det på finns inte. Speciellt inte nu när de ska lansera Flexbiljetten. En biljett ingen kan vara direkt nöjd med.

När du ska resa med Västtrafik idag köper du antingen periodkort, dygnsbiljett eller lösa kuponger. Vid lösa kuponger får man idag i deras biljettapp en återbäring efter 4 köpta biljetter inom en sjudagarsperiod på 20% av summan av de fyra biljetterna. Fyra biljetter a 34 kr ger 28 kronor tillbaka. Åker du inom Göteborg betyder det att du betalar sex kronor för den femte biljetten. Ett system som är både bra och dåligt skulle jag säga. Helst skulle man ju haft ett pris på 28 kronor per biljett rakt av. För det är alltid bättre att folk känner att de har råd att betala än att de inte gör det. Men visst, att ha en bonus för den som åker mer sällan men ändå regelbundet är bra. Så i sig inget att klaga på.

Enligt Västtrafik har de nu lyssnat på folk som vill ha ett smidigt sätt att resa regelbundet men inte lika ofta och då tagit fram Flexbiljetten istället för återbäringen. En biljett för 620 kronor för en zoon, som då är lika med 10 dygnsbiljetter, som man ska förbruka inom 30 dagar.
Priset för en 30 dagarsbiljett är 795 kronor, alltså bara 175 kronor mer.

-Men du får ju resa hur mycket du vill under ett helt dygn och ett dygnskort kostar 110 kronor, tänker säkert någon käck kommunikatör på Västtrafik.
Fast de flesta reser tur och retur när de använder Västtrafik, och gör oftast inte fler resor på samma dygn. Man åker till jobbet och hem igen. Eller man åker ett ärende och hem igen. (Hinner du med ärendet inom 90 minuter åker du till och med fram och tillbaka på samma biljett). För dessa resor är priset för två enkelbiljetter 68 kr.

Resultatet är att man ska låna ut 620 kronor till Västtrafik för att spara 9% på enkelbiljettspriset under en månad (mot dagens 20%). Det värsta är att om du bara hinner resa med dem åtta dagar under en månad, så fryser de två kvarvarande dagarna inne då de valt att sätta en tidsgräns på 30 dagar på Flexbiljetten.
Snacka om irriterade kunder när det visar sig att de lånat ut pengar med usel ränta och sedan även blir bestulna av resorna de inte hunnit använda…
På toppen av det hela. Om du reser mer än 12 dagar i månaden. Antingen med enkelbiljetter (2 per dag) eller flexbiljett + fyra enkelbiljetter, så blir det billigare med månadskortet. Med det har man ett relativt smalt fönster som gör att just Flexbiljetten blir lönsam, och den lönsamheten kan snabbt ätas upp om man inte hinner förbruka sina resor inom 30-dagarsperioden.

Själv tror jag att folk är villiga att förskottsbetala för att åka med Västtrafik om det är lönsamt och smidigt. Men då ska det just vara lönsamt och smidigt.

20 singelresor (10 t.o.r) med Västtrafik kostar idag 680 kronor. 20% på det är 544 kronor, som vi kan avrunda upp till 550. Det hade varit ett mer logiskt val i min värld.
Då får Västtrafik en klumpsumma från kunderna istället för lösa biljetter och de ger ett mervärde tillbaka. Det ska liksom inte finnas någon risk att kunden inte ska känna att de får valuta för pengarna eller att de får sina förköpta resor innebrända. Västtrafik är inget gym där man hoppas kunden besöker dem så lite som möjligt. Västtrafik är en tjänst för invånarna i regionen som till stor del finansieras av skattepengar och bör agera efter den inställningen.