Får alltså två ”nyhetsmail” om dagen från Brothers om deras kampanjer och sista chansen att kasta pengar på dem. Två gånger om dagen! Är det ens tekniskt möjligt att handla så ofta, eller att ha så mycket nytt att visa upp att man måste skicka ut så många mail? 

Nu har jag än en gång sagt upp min prenumeration hos dem. Men det är så tragiskt. Att företag i dagsläget bara är desperata. Ska kränga till varje pris, utan hänsyn till miljö eller folks ekonomi. Så länge de får ett fint bokslut verkar de skita i vilket. ”Jaha, vi borde konsumera mindre? Men våra investerare då?”

Gjorde en test under året. Att signa upp mig för nyhetsmail från företag jag kan och vill handla från. Har typ sagt upp alla för att de inte kan sköta sig. Man behöver inte pressa ut flera ”nyhetsmail” i veckan, som inte är nyheter. Som bara går ut på att tala om att nu är det 70% rabatt på denna produkt, igen. 
Inte ens Nespresso, som ska vara en premiumprodukt vars produkt man ändå måste köpa för att använda deras maskiner, klarade sig. De verkligen trycker ut mail om att starta kaffeprenumerationer och att nu är minsann sista chansen att köpa 200 kapslar för att få 10 gratis. En kampanj som sedan kommer om några veckor igen. Ge upp!

Tyvärr känns det som en oskriven lag hos alla företag. Där ängsliga marknadsavdelningar tror att ju mer vi spammar, desto mer säljer vi. Själv tänker jag att ju mindre man spammar och ju mer man lyfter fram saker som v-e-r-k-l-i-g-e-n spelar roll desto bättre är det. Sedan borde företag blir så mycket bättre på att faktiskt premiera kunden (vilket vi är sämst i klassen på i Sverige – ”bli kund och få”, men är du redan kund är du inte viktig för oss). 
Jag menar; hur ofta har du fått ett mail som säger något i stil med: ”Tack för att du är kund hos oss! Vi kommer att dra av halva månadsavgiften för dig nästa månad som tack.” Eller något annat fint som faktiskt inte kräver att man köper något mer, utan man får för att man faktiskt har köpt och stöttat? Typ aldrig. 

Nät och butikssverige har mycket att lära sig.
Att inte verka desperata. Att förstå att nyhetsmail är just nyhetsmail och inte bör användas som spam. Att värdesätta de kunder man faktiskt har. Framförallt att folk inte kan eller bör köpa i den takt de själva verkar tro att man ska göra.