Dags för Västtrafik att skapa 10-minutersbiljetten i Göteborg

Om du reser inom Göteborg med Västtrafik idag har du bara ett val av enkelbiljett om du inte har någon form av periodkort. Du får betala 36 kronor för en biljett och resan kan pågå i 90 minuter.
Detta kan ju vara bra om man tillexempel har många byten på sin resa eller om man ska åka för att uträtta ett kortare ärende och sedan åka hem igen.
Men ska du bara åka en kort sträcka, på några hållplatser eller i några minuter, så är 90 minuter överflödigt och 36 kronor ganska mycket.

Då resandet inom Västtrafik bygger på att du ska ha en giltig biljett när du stiger på bussen eller spårvagnen, kan du teoretiskt sätt gå på en spårvagn när tiden på din biljett är nere på 89 minuter, sedan åka hela sträckan mellan Östra Sjukhuset och Västa Frölunda.

Såhär skriver Västtrafik själva på sin hemsida:

”Din biljett ska vara aktiverad vid resans start och giltig för alla de zoner som du reser igenom. Om din biljett är giltig vid påstigning är den giltig under hela linjeturen även om giltighetstiden går ut under linjeturens gång.”

I och med att biljetten ska vara giltig vid påstigning och inte för längden av resan, borde Västtrafik införa en ny biljett. En billigare biljett som kan användas om du ska åka kortare sträckor eller resor utan byten och som har en faktiskt giltighetstid på 10 minuter.

Om du tillexempel tagit en promenad från Majorna till centrum för att fika och strosa runt i butiker, så kanske du vill ta en spårvagn hem. Då köper du 10-minutersbiljetten och åker hem.
Kanske har du varit och handlat mat och känner att du inte orkar bära hem dina matkassar när det helt plötsligt har börjar regna. Detta trots att det bara är en hållplats. Då är det ju perfekt med just en 10-minutersbiljett.
Vi som bor på Eriksberg kanske bara vill åka över älven med Älvsnabben från Eriksbergs färjeläger till Klippans färjeläger för att sedan promenera till ett skönt ölhak i Majorna. En resa som är fyra minuter lång. Där hade en 10-minuterbiljett varit perfekt.
Och ja, du kan även ta ettans spårvagn från Västra Frölunda till Östra Sjukhuset om du vill det. När du sedan ska åka hem igen behöver du köpa en ny biljett.

10-minutersbiljetten begränsar dig till en mycket kortare tid och mer eller mindre inga byten. (Visst, klaffar det och det går att byta inom tio minuter, så absolut, men det ska nog mycket till för att det ska göra det).

Vad ska då en 10-minutersbiljett kosta?
En ”vanlig biljett” ligger idag på 36 kronor. Här hade jag nog tyckt att 19 kronor skulle vara en skälig summa för en 10-minutersbiljett. Om du behöver göra två resor utan byten under samma dag, så är det två kronor dyrare än en vanlig enkelbiljett. På det viset är det inte det billigaste alternativet om man reser längre sträckor över en längre tid. Men det är just på de där kortare sträckorna Västtrafik fångar upp resenären med denna biljett. De resor som i ärlighetens namn resenärerna kanske känner att de hellre plankar än betalar 36 kronor för. Är det ”mindre än en tjuga”, så tror jag man fångar upp en ny kundkrets och med det får in mer pengar. Det blir helt klart för lite pengar för att skita ner sig för, när risken är att man får en bot på 1500 kronor.

Självklart kommer det säkert vara folk som väljer fel biljett och misstar sig. Här skulle Västtrafikappen kunna skicka ut en notis när biljetten tagit slut, så man inte går på nästa buss eller spårvagn utan giltig biljett. När det kommer kontrollanter kan de ju se historiken i appen om biljetten inte längre är aktiv, men också se klockslag (och kanske plats) när biljetten aktiverades för att bedöma rimligheten i att man faktiskt steg på inom de där 10 minuterna.

Vad tror du? Kan 10-minutersbiljetten vara en möjlighet att få fler att betala för sina kortare resor om de vanligtvis inte har ett periodkort?
Hade du själv velat se en billigare enkelbiljett för kortare resor?